پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183087
کاخ سفيد: شايد به کناره گيري اسد نياز نباشد
تاریخ انتشار : 1394/07/06 08:50:20
نمایش : 1185
معاون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد مي‌گويد ممکن است ضرورتا به کناره گيري اسد در ابتداي دستيابي به راه حل سياسي نياز نباشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «بن رودز» معاون مشاور امنيت ملي دولت آمريکا با تاکيد بر اينکه اقدام نظامي برنامه هسته اي ايران را متوقف نمي کند توافق هسته اي را يکي از مهم ترين دستاوردهاي دولت اوباما در حوزه سياست خارجي خواند.


رودز توافق هسته اي را حاصل بيش از هشت سال گفتگو ، تحريم و فشار بر ايران توصيف کرد و گفت: « وقتي رئيس جمهور اوباما قدرت را بدست گرفت شش و نيم سال از موضوع پرونده هسته اي ايران مي گذشت.


رئيس جمهور اوباما زماني پيشنهاد ديپلماسي را مطرح کرد که اين گزينه جواب نداده بود. آمريکا نظام تحريم ها را طراحي کرده بود و در خلال آن سال ها داشت آن را اجرا مي کرد. سپس دو سال طول کشيد تا به توافق نهايي برسيم.»


معاون مشاور امنيت ملي آمريکا توافق هسته اي با ايران را اقدامي منحصر به فرد خواند که پس از سال ها زد و بند سياسي به بار نشست. وي مدعي شد رئيس جمهور اوباما به اين باور رسيد که براي جلوگيري از دست يابي ايران به سلاح هسته اي بايد هر اقدامي مي تواند به اجرا بگذارد. « لذا با توجه به اهميتي که وي براي عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي قائل است مي توان اين توافق را مهم ترين دستاورد دولت اوباما در حوزه سياست خارجي خواند.»


بن رودز گزينه نظامي را يکي از گزينه هاي روي ميز دولت آمريکا خواند و گفت: «آمريکا براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي به همه گزينه ها از جمله گزينه نظامي نياز دارد و هر کاري لازم باشد براي تحقق اين هدف انجام مي دهد.»


وي در عين حال تاکيد کرد با توجه به اينکه اقدام نظامي نمي تواند پيشرفت برنامه هسته اي ايران را متوقف کند لذا متوسل شدن به ديپلماسي براي به نتيجه رسيدن در اين مسير بر ديگر گزينه ها ارجحيت دارد.


رودز اين ادعا را که آمريکا با امضاي توافق هسته اي با ايران، دست اين کشور را براي ادامه حمايت از دولت بشار اسد در سوريه باز گذاشت رد کرد و گفت: «اين موضوع اصلا درست نيست. ما با ايران بر سر موضوع سوريه اختلاف ريشه اي داريم. اما ابتدا تلاش کرديم موضوع هسته اي را بخش بندي کنيم زيرا باور داشتيم اين موضوع تهديدي جدي تر به شمار مي آيد.»


وي بر پيش شرط واشنگتن مبني بر کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوريه تاکيد کرد اما گفت اين موضوع به شرايط سياسي سوريه و بسياري مسائل ديگر بستگي دارد که ممکن است لزوما به کناره گيري اسد در ابتداي دستيابي به راه حل سياسي نياز نباشد.


بن رودز با اشاره به پيوستن روسيه به فرآيند سياسي موسوم به دوره انتقالي در سوريه خاطر نشان کرد: آمريکا تمايل دارد بشار اسد از جريان سياسي سوريه کنار گذاشته شود اما با ورود روسيه بايد ببينيم اين کشور چه پيشنهادهايي را روي ميز مي گذارد و بر اساس آنچه در آينده اتفاق مي افتد تصميم گيري مي کنيم.


معاون مشاور امنيت ملي دولت اوباما افزود دولت متبوعش هم اکنون خواستار گفتگوي بدون هيچ پيش شرطي براي حل و فصل بحران در سوريه است.


بن رودز طرح پنتاگون را براي آموزش شورشي ها در سوريه طرحي شکست خورده خواند و گفت آمريکا بايد از اين شکست درس بگيرد.


وي درباره استفاده آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين در کشورهايي همچون يمن ، پاکستان و افغانستان هم گفت اين اقدام با هدف کشتن سرکرده هاي گروه هاي تروريستي طراحي شده و با تهاجم به عراق يا افغانستان اصلا قابل مقايسه نيست. رئيس جمهور اوباما اعتقادي به تهاجم نظامي ندارد. از اين رو راهکار استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين را با هدف مبارزه هدفمند با تروريسم در دستور کار قرار داده است.


بن رودز ضمن اذعان به تلفات غير نظامي در نتيجه حملات هوايي آمريکا با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين تاکيد کرد « استفاده از اين هواپيماها هدفمندترين راه مقابله با گروه هاي تروريستي و يا تروريست هاست اما قبول داريم که غير نظاميان هم در اين ميان قرباني مي شوند. نکته مهم در اينجاست که دولت اوباما از اساس با تهاجم نظامي به کشورها مخالفت است.»
انتهاي خبر /


 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html